Психологиня Danning Zhao (Японія) і професорка Ольга Ніколенко (ПНПУ) провели для українських педагогів тренінг щодо складних проблем учителів та учнів під час війни

26 лютого 2025 року на базі Центру українсько-японської дружби «Sakura» факультету української філології та журналістики Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка відбувся онлайн тренінг для українських педагогів на тему «Складні проблеми вчителів та учнів під час війни».
Тренінг був організований у межах міжнародного проєкту “Morita Therapy in Educational Activities in Ukraine”, спрямованого на подолання негативних наслідків війни, зокрема збереження ментального здоров’я українських учителів та учнів у процесі освітньої діяльності.

Це вже дев’ятий тренінг із циклу, що триває протягом 2024-2025 років. Із початку березня 2024 р. психологиня Danning Zhao (Saitama University, Mejiro University, Japan) і докторка філологічних наук, професорка, завідувачка кафедри світової літератури Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка Ольга Ніколенко організували тренінги Ukrainian`s Morita Therapy для психологічного відновлення педагогів із різних регіонів України. У тренінгах беруть участь викладачі із 7 областей (Херсонська, Полтавська, Миколаївська, Дніпропетровська, Луганська, Хмельницька, Закарпатська області). Перекладач – асистентка кафедри світової літератури ПНПУ імені В.Г. Короленка, аспірантка ЛНУ імені І. Франка Катерина Ніколенко.

Під час тренінгу були обговорені такі питання: Як спілкуватися з учнями, які пережили важкі особисті трагедії? Як організувати ефективну комунікацію з учнями в умовах дистанційного навчання? Як спілкуватися с учнями, які гостро відчувають наслідки соціальної нерівності, що гостро виявилася під час війни? Деякі діти вимагають до себе особливого ставлення через те, що їхні батьки/родичі були на війні або загинули на війні. Ці діти ніби шантажують інших через війну. Як правильно вчителям побудувати стосунки з ними? Як їх переконати в тому, що шантаж через війну не є доброю справою? Чимало дітей і підлітків в умовах воєнного часу тяжіють до асоціальної поведінки, що може нести загрозу іншим. Що робити? Як вплинути на них? Як повернути їх до моралі? В українському суспільстві все більше стає людей, які постраждали внаслідок бойових дій. Як сформувати в учнів ставлення до людей з обмеженими можливостями? Як навчити дітей бути терплячими до них і допомагати їм? Як сформувати в учнів навички співчуття, соціального зв’язку, підтримки інших?

Японська психологиня, консультантка іноземних студентів Danning Zhao (Saitama University, Mejiro University) виступила із презентацією та відповідями на запитання вчителів. У своїй доповіді вона спиралася на результати опитування українських учителів, яке провели Danning Zhao, Ольга Ніколенко, Катерина Ніколенко в жовтні 2024 року.

Згідно з результатами опитування, психічне здоров’я учителів значно погіршилося порівняно з результатами на початку 2024 року (відповіді 57,3% педагогів свідчать про підозру на серйозні психічні захворювання), що викликає занепокоєння і необхідність упровадження практик відновлення ментального здоров’я освітян під час війни.
Психологині Danning Zhao зазначила, що війна в Україні має також серйозний психологічний вплив на дітей, який виявляється у таких наслідках: 1) посттравматичний стресовий розлад (ПТСР); 2) тривога і депресія; 3) негативний вплив на когнітивні здібності та розвиток загалом; 4) соціальна ізоляція та зміна сімейних стосунків.
Під час тренінгу йшлося не лише про труднощі освітнього процесу під час війни, але й про позитивний досвід учителів, яким учасники активно обмінювалися.
Педагоги щиро подякували психологині Danning Zhao та професорці Ользі Ніколенко за організацію серії тренінгів для підтримки психічного здоров’я та покращення освітнього процесу.

Психологиня Danning Zhao побажала вчителям не втрачати віри в силу світла у найтемніші часи. Вона висловила міцну підтримку Україні, українським учителям та українським учням, які продовжують навчати і навчатися, незважаючи на небезпеки.


