Звітний семінар наукової школи професора Миколи Степаненка
19 листопада 2020 року відбулося підсумкове засідання представників наукової школи “Семантична і формально-граматична структура речення: симетрійні / асиметрійні зв’язки” під головуванням доктора філологічних наук, професора, ректора Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка Миколи Івановича Степаненка. Урочисте зібрання, уже утрадиційнено, відбулося онлайн на платформі Zoom.
![](http://philonew.pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/11/1.-1024x643.jpg)
Активними учасниками семінару стали здобувачі наукового ступеня доктора філософії, які репрезентували свої наукові здобутки за 2020 рік. Так, Олександр Ярмак у межах теми «Прагматика українського рекламного дискурсу ХХІ ст.» зосередив дослідницьку увагу навколо різних аспектів вияву категорії протиставлення в рекламному дискурсі ХХІ ст., а також окресленні всього спектру маніпулятивних технік та прийомів упливу на реципієнта в рекламних текстових масивах.
![](http://philonew.pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/11/2.-1024x637.jpg)
Коло наукових пошуків Лади Прийми (із темою «Граматичне освоєння англійських запозичень в українській мові початку ХХІ ст.») охоплювало детальне висвітлення лексико-семантичних груп англіцизмів та випрацювання чіткого протоколу їх аналізу на граматичному зрізі сучасної української мови.
![](http://philonew.pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/11/3.-1024x577.jpg)
Об’єктом наукового інтересу Аліни Дерій (за темою «Жанрово-стильова парадигма лексико-фразеологічної синонімії в мовотворчості Пантелеймона Куліша») стали специфіка формування синонімічних зв’язків у лексико-фразеологічній системі видатного письменника й громадського діяча, а також окремі аспекти реалізації жанрово-стильової парадигми в художньому доробку автора.
![](http://philonew.pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/11/4.-1024x637.jpg)
Перспективи дисертаційної роботи за темою «Формально-граматична та семантико-синтаксична типологія сурядних словосполучень у сучасній українській мові» висвітлила Наталія Комлик.
До цікавої дискусії на онлайн-платформі плідно долучилися внутрішні та зовнішні стейкголдери освітньо-наукової програми підготовки доктора філософії за напрямом 035 Філологія. Олена Маленко, доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри українознавства і лінгводидактики Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди, зокрема, висловила чимало слушних пропозицій щодо майбутнього вивчення інтенційно-прагматичного рівня синтаксичних конструкцій здобувачами. Олена Горіздра, кандидат філологічних наук, завідувач кафедри перекладу та іноземних мов Полтавського інституту економіки і права, та Наталія Рябокінь, кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри філології та соціально-гуманітарних дисциплін Полтавського інституту економіки і права, надали цікаві й корисні рекомендації щодо методології підготовки дисертаційної праці.
![](http://philonew.pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/11/5.-1024x624.jpg)
Жваве обговорення присутніх викликали питання, пов’язані з функціюванням мовних одиниць на інтенційно-прагматичному рівні та формуванням особливого типу зв’язку між комунікантами під час спілкування.
![](http://philonew.pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/11/6.-1024x644.jpg)
Учасники звітного семінару також представили свої наукові досягнення за поточний рік, окресливши деякі аспекти таких проблем, як лінгвопрагматика суб’єктивної модальності (Світлана Педченко), кореляція первинних і вторинних прийменників у структурі часових семантико-синтаксичних відношень (Людмила Дерев’янко), лексична і граматична реалізація предикатів кількості в українській мові (Наталія Лукаш), лінгвопрагматика граматичної ізофункційності (Руслана Шрамко), суб’єктивна та об’єктивна оцінка в українському щоденниковому дискурсі (Людмила Дейна), граматичний потенціал вторинних прийменників у сучасній українській мові (Наталія Кисла), уточнили перспективи наукового розвитку.
Тож бажаємо представникам школи та їхньому науковому керівникові подальших вагомих здобутків у галузі української філології!