Відбулася Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні проблеми дослідження української мови й методики її навчання в закладах загальної середньої та вищої освіти»
Упродовж 16–17 лютого 2023 року Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка об’єднав довкруж надзвичайно актуальних наразі проблем сучасного мовознавства та лінгводидактики понад 150 знаних науковців, учителів-практиків, представників студентської та учнівської молоді.
На факультеті філології та журналістики відбулася Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні проблеми дослідження української мови й методики її навчання в закладах загальної середньої та вищої освіти», яку зорганізувала й провела кафедра української мови спільно з високоповажаними партнерами – Полтавською академією неперервної освіти ім. М. В. Остроградського, Харківським національним педагогічним університетом імені Г. С. Сковороди, Черкаським національним університетом імені Богдана Хмельницького, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», Центром удосконалення вчителів в Бєлько-Бялій Сілезького воєводства (Польща, м. Катовіце).
Ректорка університету професорка Марина Гриньова, відкриваючи пленарне засідання, привітала всіх присутніх із Днем єднання, зауваживши на непересічній для державотворення та утвердження української мови в усіх царинах буття ролі наукового зібрання, до якого долучилися учасники зі сходу, заходу, центру, півдня, півночі України (м. Київ, м. Харків, м. Полтава, м. Біла Церква, м. Кременчук, м. Ніжин, м. Умань, м. Черкаси, м. Слов’янськ, м. Лиман Донецької області, м. Чернівці, м. Луцьк, м. Кропивницький, м. Кривий Ріг, м. Житомир, м. Тернопіль, м. Одеса, м. Херсон) та високодостойні польські друзі.
З вітальним словом до присутніх звернулися також проректор із наукової роботи професор Василь Фазан, очільниця факультету філології та журналістики доцентка Оксана Кирильчук, директор Центру вдосконалення вчителів «WOM» в Бєлько-Бялій Владислав Моншьор, методистка української мови та літератури завідувачка відділу розвитку суспільних, гуманітарних та мистецьких дисциплін Полтавської академії неперервної освіти ім. М. В. Остроградського Ольга Коваленко.
Науково виважену дискусію, що розгорталася на пленарному засіданні, модерувала завідувачка кафедри української мови доцентка Ірина Павлова.
Глибокі теоретико-практичні дослідження презентували професорка кафедри української філології та журналістики Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка Світлана Ковтюх («Нагальні потреби та перспективи функціонування державної української мови»), професорка кафедри інформаційної діяльності та медіакомунікацій Національного університету «Одеська політехніка» Надія Баландіна («Соціальний та лінгвальний виміри терміна «медіа»), завідувачка кафедри українознавства і лінгводидактики Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди професоркаОлена Маленко та проректор з навчально-наукової роботи Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковородидоцент Володимир Борисов («Мовні дисонанси українського освітнього дискурсу: до питання англізмів у метамові освіти»), завідувачка кафедри українського мовознавства і прикладної лінгвістики Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького професорка Людмила Шитик («Синкретичні напівскладні речення в українській мові»), професор кафедри української і слов’янської філології та журналістики Херсонського державного університетуВолодимир Олексенко («Динаміка освоєння іншомовних запозичень лексико-семантичною системою української мови»),доцентка кафедри українознавства, культури та документознавства Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Ірина Денисовець («Тенденції становлення й розвитку терміна усічення в українській дериватології»), працівники Центру вдосконалення вчителів «WOM» в Бєлько-Бялій Катаржина Жьола-Земчак та докторка Кирилюк Марина («Польська школа: особливості організації мовно-літературної освіти»), завідувачка кафедри української мови та літератури ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» професоркаОльга Біличенко («Інформаційний потенціал художнього тексту в історичному часі»), доцентка кафедри української мови Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка Тетяна Ніколашина («Біоадекватний урок з морфології в 6 класі Нової української школи»), завідувачка кафедри української мови Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка доцентка Ірина Павлова («Мовна особистість Василя Липківського: з Богом у душі, з Україною в серці, з церковною автокефалією в переконаннях»).
Примітно, що цього року конференція, проведена в надскладних умовах російсько-української війни, засвідчила не тільки єдність усіх теренів України, а й непроминальний зв’язок наукових поколінь – від професора до учня. Так, на пленарному засіданні своє дослідження («Сміхова культура українців у дискурсі військових експертів») презентувала переможниця ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів МАН України з української мови у 2022 році, стипендіатка Президента України, учениця Ліцею № 31 Полтавської міської ради Полтавської області Софія Галаур.
Родзинкою високого інтелектуального зібрання стала онлайнова екскурсія факультетом філології та журналістики, до організації якої долучилися викладачі всіх кафедр факультету, а майстерне модерування заходу здійснила старша викладачка кафедри української мови Людмила Дейна.
На секційних засіданнях, що були розподілені на дві потужні платформи – теоретико-прикладну й методичну, учасники обговорили актуальні лінгвістичні проблеми в контексті антропологійної парадигми, питання структурно-семантичних та прагматичних параметрів лексичних і фразеологічних одиниць, багатовимірність текстових категорій, значущі аспекти морфології та синтаксису української мови у світлі новітніх граматичних підходів, симетрійно-асиметрійні зв’язки семантико-синтаксичної й формально-граматичної структури речення, методологію і практику формування лінгвістичних компетентностей у проєкції на сучасні освітні вимоги.
Другий день конференції знаменувався круглим столом, спікери якого закцентували на проблемах української мови у вимірах сьогодення, зокрема складних питаннях мовної політики й мовної ситуації в сучасній Україні, наголосивши на неухильності дотримання мовного законодавства в усіх царинах суспільного життя, важливості вироблення нових підходів до мовно-літературної освіти молоді.
Викладачі кафедри української мови щиросердно дякують усім учасникам конференції за дослідницьку активність, небайдужість до розглянутих актуальних аспектів мовознавства та лінгводидактики, високоповажаним партнерам – за натхненну майбутньою перемогою українства співпрацю і бажають подолання найвищих наукових вершин на шляху до утвердження престижу рідної мови!